Aktuální jídelníček naleznete na: https://www.strava.cz/strava5/Jidelnicky?zarizeni=3856
RÁMCOVÝ PLÁN AKCÍ A SPOLUPRÁCE S RODIČI
září
adaptační program
informativní schůzky pro rodiče ve třídách
říjen
dýňování, jablíčkobraní, bramboriáda, Halloween
sběr kaštanů a podzimních plodů pro myslivce
listopad
podzimní tvoření s rodiči
hrabání listí
prosinec
Mikuláš (spolupráce se ZŠ Terera)
vánoční dílničky pro děti a rodiče
nadílka pro děti
leden
informativní schůzka pro rodiče s uč. 1. tříd ZŠ
návštěva předškoláků v ZŠ Terera, Helsinská, Mozartova
únor
karneval
návštěva 1. tříd v MŠ
březen
Barevný den (vítáme jaro)
předčítání z knih (rodiče, prarodiče)
duben
velikonoční keramické tvoření
zápis a Dny otevřených dveří do základních škol (1. – 30.4.)
čarodějnický rej v MŠ
květen
Den matek – posezení s maminkami
školní výlet
zápis do mateřské školy (2. – 16.5.)
informační schůzka pro rodiče nově přijatých dětí
červen
zahradní párty s pasováním školáků
poslední přespání v MŠ
1x měsíčně divadelní představení přímo v MŠ – viz příloha
2x fotografování dětí (zima, jaro)
a jiné edukační a zážitkové programy dle aktuální nabídky:
Sokolníci nebo myslivci
Voňavé hádanky
Policie, Hasiči, Letecká záchranka
prohlídky historického centra města s průvodcem (MMOl-kočička Ola)
knihovna
písečná animace
planetárium
fyzikální pokusy
každodenní kontakt při předávání dětí učitelce (ráno, odpoledne)
možnost domluvení konzultace s uč., řed.
nabídka spolupráce a kontaktů s PPP, logopedem
bezplatné vyšetření zraku (spolupráce se zřizovatelem – Lví očko)
spolupráce a spoluúčast při zajišťování sportovních aktivit
spolupráce a spoluúčast na oslavách narozenin dětí
spolupráce rodičů při zapojení MŠ do projektů
sběr víček pro Lukáška, Matýska
sběr papíru, hrabání listí
sponzoring
iniciativní nápady, náměty a připomínky ze strany rodičů
ZAČÁTEK A OBDOBÍ ADAPTACE – VAŠE DÍTĚ JE POPRVÉ V MŠ
Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:
- vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
- vstup mezi cizí děti a dospělé
- přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
- komunikace s „novou autoritou“ – paní učitelkou
- odloučení od rodičů
1. Jak dítěti pomoci?
- Buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí.
- Přibalte mu mazlíčka na spaní.
Dovolte dítěti, aby si vzalo do školky svého oblíbeného plyšáčka. Jiné osobní potřeby a hračky z domova si děti nosí do MŠ po domluvě rodičů s učitelkami. Jedná se o hračky, ke kterým mají citové pouto a často jim výrazně pomáhají urychlit adaptaci na nové prostředí - Používejte stejné rituály
Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je, pokud možno, ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod. - Rozlučte se krátce
Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte - Buďte citliví a trpěliví
Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo - Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte
Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má svět povinností – vy práci, vaše dítě školku - Komunikujte s učitelkou
Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát - Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte
Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte - Do prostor mateřské školy máte kdykoli přístup po osobní domluvě s paní učitelkou
2. Co byste nikdy, neměli dělat…
- Nenechte se obměkčit – buďte důslední.
Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém - Nestrašte své dítě školkou – „počkej, ve školce ti ukážou“
- Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte
- Nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská.
Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také. Rodič musí být dítěti oporou. - Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, a neříkejte mu o tom, v kolik hodin je přijdete vyzvednout
- Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné.
3. Co by dítě mělo umět…
- obouvat a zouvat bačkory a boty (s tkaničkami pomůže p. učitelka)
- poznat si své oblečení (vše by mělo být podepsané či označené)
- oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (učitelka připraví, nasměruje, pomůže, ale dítě by se mělo snažit)
- vydržet sedět při jídle u stolu
- jíst ovoce a zeleninu (pokud není dítě alergik)
- samo se najíst lžící
- pít ze skleničky
- umývat si ruce mýdlem utírat se do ručníku, používat kohoutek
- používat záchod (včas si dojít, utírat si zadeček (učitelka pomůže, pleny a nočníčky jsou nepřípustné!)
- používat kapesník, vysmrkat se
- zvládat chůzi po schodech (mělo by zvládnout střídat nohy při chůzi ze schodů)