Náměty aktivit pro rozvoj schopností a dovedností dětí předškolního věku
Hrubá motorika
Rozvoj hrubé motoriky je složitější v období, kdy se nedá jít ven a sportovat, ale můžete si s dětmi doma zacvičit i v omezeném prostoru na koberci nebo na matraci, dál např. na: https://decko.ceskatelevize.cz/hybanky, https://decko.ceskatelevize.cz/joginci, můžete si třeba z papíru udělat papírové koule a házet jimi na cíl (do koše, za čáru apod.), zatančit si k vaší oblíbené hudbě či písničkám…
Jemná motorika
K rozvoji jemné motoriky vám napomůžou každodenní činnosti (skládání oblečení, pomoc při vaření – míchání, příprava ke stolování…), sebeobsluha dítěte (čištění zoubků, oblékání, zapínání knoflíků, česání…), manipulační hry – se stavebnicemi, tvořivé činnosti, rukodělné činnosti.
Náměty: skládání puzzle, hry s kostkami, společenské hry, navlékání korálků, vytrhávání z papíru a následně jej lepit do různých obrazců a tvarů, tiskání a obtiskování, modelování z plastelíny, šroubování šroubovákem, zatloukání, malování prstovými barvami, dále vodovými či temperovými barvami, stříhání (nejdříve jednodušší tvary – postupně přecházíme na složitější), poznávání předmětů hmatem, uzlování na šňůrkách, oblékání panenek, cvičení s prsty (otevírání dlaně postupně po jednom prstu, dotknout se palcem postupně všech prstů…), motání klubíček z vlny, prošívání látky silnou jehlou, výtvarné činnosti (http://krokotak.com), kreslení (dbáme vždy na správný „špetkovitý“ úchop)….
Zrakové vnímání
Náměty: prohlížení obrázkových knížek, vyhledávání a pojmenovávání jednotlivých obrázků, při navlékání korálků můžete vyhledávat shodné barvy, velikosti či tvary korálků, vyhledávání dvou stejných obrázků (lze využít otočené pexeso), skládanky (lze využít obrázky, pohlednice, které rozstříháte na několik částí), puzzle, povídání si o tom co dítě vidělo na obrázku, hledání rozdílů ve dvojicích obrázků, Kimovy hry (co zmizelo, co přibylo, co se změnilo)…
Vnímání prostoru
Náměty: procvičovat prostorové pojmy – na sobě, v prostoru, na obrázku (nahoře, dole, vlevo, vpravo, v, nad, pod, vedle…), lze procvičovat při každodenních činnostech – zvedni pravou nohu, chytni se levou rukou pravého ucha, vpravo na stůl dej lžíci, jablka uklidíme dolů do lednice, polož knihu nahoru do police, tričko je ve skříni, hledání cesty v bludištích, hra na obchod – fronta, řazení plyšových hraček za sebe (řekni kdo je poslední, kdo je první, kdo je hned před…, kdo stojí za…), skládání z papíru, hry se stavebnicemi (vlastní tvořivost, stavění podle předlohy), kreslený diktát (vlevo nahoru nakresli sluníčko, pod sluníčko nakresli dům, vpravo na střechu nakresli komín…)
Vnímání času
Náměty: pojmenovávání každodenních činností (nejdříve oblečeme punčocháče, potom kalhoty), povídání a sledování časového sledu nad obrázkovými knihami, pomáhání při domácích pracích (pojmenováváme postupy a řazení jednotlivých kroků), pojmenovávání částí dne a činností, které v nich děláme (teď je poledne a my obědváme, je večer a půjdeme si vyčistit zoubky, převléct do pyžama, přečíst pohádku a spát…), povídání si o ročních obdobích (teď je jaro, venku roste, jarní svátky, změny v jarní přírodě…), řazení obrázků dle časové posloupnosti – co bylo dříve a co potom, zapojte děti do plánování a přípravy činností,…
Řeč
Náměty: pojmenovávejte (věci kolem vás, činnosti, které děláte), vytvářejte situace, které budou podněcovat k mluvení, čtení pohádek a příběhů a následné převyprávění si děje, opakování si říkadel a básniček, zpívání písní, reprodukování rozpočítadel, vyprávění podle obrázků, povídání si o zvířátkách (jak se jmenují, kde žijí, co jedí…), povídání si o tom na co máme běžné věci, které nás obklopují, hry se slovy na stupňování přídavných jmen (malý – menší – nejmenší), hry zaměřené na tvoření zdrobnělin (dům – domek – domeček), hry se slovy zaměřené na tvoření protikladů (malý – velký, čistý – špinavý), hry se slovy zaměřené na chápání a tvoření nadřazených a podřazených pojmů (ovoce – jablko, banán, hruška…), rozpoznání nesprávně utvořené věty (myš utíkal před kočka), doplňování vět (kočka uviděla myš a…), hádání hádanek, hádání předmětů, řešení situací (co uděláš, když se ztratíš?), tzv. malované čtení…
Sluchové vnímání
Náměty: poslouchání pohádek, lokalizovat zvuk (ukázat, odkud zvoní schovaný budík…), poznávání písní podle melodie, zpívání písniček, rytmizování (říkanky a písničky s tleskáním slabik), roztleskávání jednotlivých slov na slabiky – kolik bylo tlesknutí, předat krátký vzkaz („maminka říká, ať jdeš na oběd“), vymýšlení rýmových slov a rýmů (pes – les, kočka – očka, čepice – opice), naslouchání a rozlišování zvuků z okolí – co je to za zvuk (cinkání, šustění papíru, sáčku, řinčení klíčů), hra na tichou poštu, slovní kopaná, určení počáteční hlásky ve slově.
Zdroj: Diagnostika dítěte předškolního věku, J. Bednářová, V. Šmardová, Computer Press, a.s. Brno 2011